Woensdag workout 3-4-’13

In januari plaatste ik al eens een aantal heupopeners in de Woensdag workout (hier te vinden). Vandaag een aanvulling daarop. Let op!: doe deze oefening alleen als de oefeningen van 23 januari je redelijk af gaan.

Daar gaat ‘ie…

Woensdag workout 3-4-'13

Ga zitten met je rechterbeen gebogen naar voor en je linkerbeen gestrekt naar achter. Je knieschijf (links) en de bovenkant van je linkervoet liggen op de grond. Je rechterbeen is dus flink gebogen en probeer je rechtervoet te flexen (tegenovergestelde van een puntvoet). Leg je rechtervoet, als dat lukt, een beetje naar voor.

Blijf rechtop, maak een lange nek en probeer je schouders laag te houden, weg van je oren. Houd deze pose een minuut vast en wissel dan rustig van been. Herhaal de oefening ook met je linkerbeen gebogen naar voor.

Óf, wissel niet van been, maar ga een stapje verder. Dat doe je zo:

Woensdag workout 3-4-'13

Buig je linkerbeen, zodat de voet omhoog komt. Pak deze voet dan met je linkerhand vast. Let erop dat je je schouders laag blijft houden, óók die linker.

Blijf rechtop en duw je voet in je hand. Alsof je met je voet je hand naar achter wilt trekken. Houd een minuut vast en wissel dan.

Óf, daar gaan we weer (hihi!), ga nóg een stapje verder:

Woensdag workout 3-4-'13

Trek je voet richting je linkerbil, zodat er ook een stretch ontstaat in de voorkant van je linkerbovenbeen. Let erop dat je met je heupen naar voor blijft, dus niet naar buiten draaien!

Zoals je ziet, is de oefening op de eerste foto het ‘makkelijkst’ en wordt het steeds pittiger. Kies de optie die bij jou past. Luister goed naar je lichaam. Eventueel kun je je voorste voet ook iets minder ver naar voren leggen. Houd deze voet wél geflext.

Heupopeners zijn niet alleen goed voor flexibiliteit in je heupen, maar kunnen ook zorgen voor een betere manier van lopen.

Volgende week weer een woensdag workout!

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *