Woensdag workout 23-1-’13

Iets heel anders vandaag: heupstretches. ‘Huh?’, denk je misschien, maar probeer het en je merkt dat dit hele nuttige oefeningen zijn. Met name voor je flexibiliteit, je (onder)rug en je manier van lopen.

Dit zijn rustige oefeningen! Ja, het is een workout, maar anders dan het woord ‘workout’ doet vermoeden. Let’s go!

De eerste oefening:

Voetzolen samen en je knieën ver naar buiten. Niet duwen met je handen, gewoon laten gaan (je ziet; ook ik kan niet tot de grond). Houd je rug recht en je schouders laag. Zet spanning op je buik door je navel in te trekken.

Houd even vast (halve tot hele minuut).

 

Oefening twee:

     

Deze oefening is complexer.

Leg je rechterenkel op je linkerknie. Flex je voeten allebei (maak een hoek van enkel en voet; tegenovergestelde van een puntvoet). Duw je rechterknie voorzichtig richting je linkerenkel (die dus onder ligt). Maak je rug lang en houd je schouders laag. Zet weer spanning op je buik door je navel in te trekken.

Wil je nog een stapje verder gaan, ga dan voorover zitten. Doe dit alleen als de eerste optie van deze oefening je goed afgaat en je je billen helemaal op de grond kunt houden. Merk je dat je toch een beetje loskomt van de grond, ga dan terug naar de eerste optie óf kom iets meer omhoog met je bovenlijf.

Herhaal deze oefening met het andere been boven. Houd beide keren een halve tot een hele minuut vast.

 

Oefening drie:

Benen uit elkaar en licht gebogen. Hakken in de grond, tenen wijzen omhoog. Duw je knieën ietsje naar binnen (een heel klein beetje maar, je voelt, als het goed is, meteen verschil). Als laatste -met een rechte rug!voorover. Like so…

Houd een halve tot hele minuut vast.

 

Oefening vier:

     

Grote tenen tegen elkaar, knieën breed. Eventueel ook voorover (met een rechte rug, dat wel).

Houd een halve tot hele minuut vast.

Volgende week weer een woensdag workout!

Opmerking: ik geef les in deze oefeningen. Dit houdt ook in dat ik mijn medesporters kan corrigeren tijdens de les. Als je deze oefeningen thuis doet, kan ik dat natuurlijk niet. Ben je een beginner, dan is een lesje volgen in de sportschool geen overbodige luxe. Ook helpt het om deze oefeningen voor een grote spiegel te doen. Je ziet dan beter of je rug recht is bijvoorbeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.